«لینوکس بده، چون توش از فوتوشاپ نمیتونم استفاده بکنم»

خیلی وقت‌ها شده که این جمله رو از ویندوزی‌ها بشنوم. حالا ممکنه به جای فوتوشاپ، از چیزای دیگه‌ای مثل تری‌دی مکس، افتر افکتز، ویژوال استودیو، بازی‌ها یا … استفاده بکنن. ولی واقعا این بدی لینوکسه؟ لینوکس اجازه نمیده فوتوشاپ اجرا بشه؟ به نظر من، اگه بخوایم این جمله رو درست بکنیم، میشه:
فوتوشاپ بده، چون ما رو آزاد نمیذاره که از هر سیستم‌عاملی که بخوایم استفاده بکنیم.
اینجاست که باز خوبی نرم‌افزارهای آزاد دیده میشه. چون اگه یه نرم‌افزار آزاد باشه، سورسش رو همه میتونن ببینن وحتی اگه یه نسخه مخصوص سیستم‌عاملشون نباشه، میتونن کامپایلش بکنن. مثل گیمپ.
ادوبی، مایکروسافت، اپل و اینجور شرکت‌ها ما رو آزاد نمیذارن. چون پول کمتری میگیرن! واقعا می‌ارزه که آزادی کاربرا رو بگیرن تا پول بیشتری داشته باشن؟ جالب اینجاست که همین کار رو دولت‌ها هم میکنن و خیلی‌ها هم بهش اعتراض میکنن. ولی وقتی همونا به نرم‌افزارها و شرکت‌هایی مثل مایکروسافت میرسن، بهشون اهمیتی نداره که آزاد هستن یا نه. حتی خیلی‌ها جمله دردناک «من به آزادی اهمیت نمیدم» یا «آزادی رو میخوام چیکار؟» رو میگن. واقعا خیلی بده که جامعه به آزادی اهمیتی نده.

یک دیدگاه برای ”«لینوکس بده، چون توش از فوتوشاپ نمیتونم استفاده بکنم»

  1. به نظر من اینی که میگی درست نیست… (البته این نظر شخصی منه) :
    هر شرکت خصوصی که بوجود میاد اگه تحقیق کنی بزرگترین هدفش فقط و فقط یه چیز هست:
    سود!
    شاید حرف من رو باور نکنی، اما چند تا مثال ساده میزنم؛
    مثلا، اونوقت که iOS 6 گوگل مپس رو خودش نداشت خیلی ها ازش شکایت داشتن و خوب این باعث کمتر شدن فروش آیفون 5 و کمتر شدن مهاجرت به آی او اس 6 شد. اما گوگل بزرگترین رقیب اپل اومد چیکار کرد!؟ مشکل اپل رو حل کرد و گوگل مپس رو به صورت کاملا رایگان برای آی او اس ارائه داد! اول که این خبر رو دیدم به نظرم رسید که لری پیج حتما دیوونه شده! اما بعد فهمیدم نه! درسته که با انتشار گوگل مپس به طور رایگان برای آی او اس 6 فروش آیفون 5 و مهاجرت به آی او اس 6 بالا رفت و برای اندروید خوب نیــ ، اما گوگل یک شرکت خصوصی هست و فقط میخواد سود کنه و میدونه با منتشر کردن گوگل مپس برای آی او اس 6 بازدید گوگل مپس به شدت افزایش پیدا میکنه (چون آی او اس هم طرفدارای خیلی زیادی داره) به خاطر همین غرور و تعصبات رو کنار گذاشت و برگ برنده اندروید که گوگل مپس بود رو برای آی او اس 6 منتشر کرد!
    یا یه مثال دیگه، به نظر شما چرا سامسونگ از خداشه که برای اپل قطعه تولید کنه!؟ خوب مشخصه! چون یک شرکت خصوصیه و میدونه که با فروش هر آیفون یه جیزی هم عایدش میشه و سود خیلی بالایی میکنه پس سامسونگ به عنوان بزرگترین رقیب اپل حاظره تعصبات رو کنار بزاره و برای اپل قطعه تولید کنه.
    میبینی!؟ هزار تا مثال دیگه وجود داره که تو این نظر نمیگنجه. حالا اگه ادوبی باید سورس فتوشاپ سی اس 6 رو منتشر کنه که چی..! چند تا برنامه نویس توسعش بدن باید 50 هزار نفر کارمند و کارگرش رو بفرسته خونه و خود مدیر عامل هم در کمپانی رو تخته کنه و بره خونه بیکار بشینه! درسته این امر برای سیستم عاملی مثل ویندوز مشکل آفرین بوده و همون طور که میدونیم امنیت ویندوز به خاطر ویروس هاش پایینه، اما فتوشاپ هم که سیستم عامل نیست که اگه یه باگ داشت براش ویروس بنویسن! خودش باگ رو برطرف میکنه و هیچ مشکلی وجود نداره. اوج قدرت توسعه دهنده هایی که با اوپن سورس موافق هستن گیمپ هست که به گرد پای فتوشاپ هم نمیرسه! وقتی فتوشاپ نیاز تمامی عکاسان و کاربران حرفه ای رو پوشش میده! چرا بیاد سورس فتوشاپ رو منتشر کنه؟ اگه منتشر کنه مثلا بهتر میشه فتوشاپ!؟ نه خیر خوب میشه گیمپ دیگه! که اگه گیمپ خوب بود این همه عکاس و کاربرای حرفه ای گرافیک چند هزار دلار خرج فتوشاپ نمیکردن و میرفتن گیمپ رایگان رو نصب میکردن. این امر فقط در مورد ادوبی نیست، در مورد اوتودسک و مایکروسافت و … هم صدق میکنه که به نظر من هیچ دلیلی برای انتشار سورس اپ هاشون وجود نداره. (البته بحث سیستم عامل جدا من نرم افزار ها رو میگم) چون برنامه نویسایی که برنامه های اوپن سورس مسنویسن برنامه هاشون بهتر از برنامه های پولی کمپانی ها نیست که بگیم اگه مثلا فاوشاپ اوپن سورس بود بهتر میشد! نه خیر فوقش میشد گیمپ! که گفتم بازم میگم به گرد پای فتوشاپ هم نمیرسه…!
    {بازم گفتم من اصلا با سیتم عامل ها کاری ندارم بحث اون جدا بعدا، این در مورد نرم افزار های پولی بود}
    آقای مدیر وبلاگ شما هم اگه با آزادی بیان موافقی این نظر رو حذف نکن… البته من نمیخوام این نظرات باعث بوجود آمدن اختلاف بشه… اما وقتشه چشمامون رو باز کنیم و کمتر خرافات بگیم!

    • من تا به حال نظری رو پاک نکردم. مگر اینکه خود کاربر خواسته باشه
      اولا این که معلومه شما اصلا روی گیمپ رو هم تا به حال ندیدین و باید قدرت گیمپ و فوتوشاپ رو از کسی بپرسین که با هر دو به صورت حرفه‌ای کار کرده، نه اینکه یکی دو بار باز و بستش کرده
      دوما هم که برنامه‌های اوپن‌سورس زیادی هستن که درآمد زیادی هم کسب میکنن. هیچکس هم نگفته برنامه‌های اوپن‌سورس ضعیف‌تر از نرم‌افزارهای انحصاری هستن. مثلا تو خودت مقایسه کن. لینوکس بهتره یا ویندوز؟ فایرفاکس بهتره یا IE؟ inkscape بهتره یا برنامه‌های دیگه برای svg؟ mysql بهتره یا ms sql؟ و البته هزاران مثال دیگه.
      پس نتیجه این شد که این مشکل لینوکس نیست که ادوبی فوتوشاپ رو نداده به لینوکس. یه برنامه آزاد قرار نیست همیشه رایگان باشه. مثالش ردهت یا سوزه.
      اگه با برنامه‌های اوپن‌سورس کار کرده باشی (که البته الان هم میکنی) و اخبار رو دنبال کرده باشی، میدونی که برنامه‌های اوپن‌سورس سودهای میلیاردی دارن و در عین حال، آزادی کاربر رو به خاطر پول بیشتر فدا نمیکنن.
      تو خودت بگو. آزادی مهمتره یا پول؟

      • خوب شما گفتی IE بهتره یا فایرفاکس… درسته منم میگم فایرفاکس ولی خداوکیلی… بالاغیرتا این همه کمپانی مریض هستن برن 4 هزار دلار بریزن تو جیب اوتودسک تری دی مکس یا مایا بخرن!؟ تا حالا فقط اسم یک کارتون رو شنیدم که با بلندر ساخته شده. این در مورد فتوشاپ و … هم صدق میکنه. اگه نرم افزار هایی مثل بلندر و گیمپ از تری دی مکس و فتوشاپ بهتر بودن هیچ کس مرض نداشت بره برای خرید اونا پول بده! در ضمن بحث فتوشاپ هست نه فایرفاس!

  2. در ضمن این صورت اصلی مسئله رو عوض نمیکنه… این که ادوبی یا اتودسک خودخواه هست (که نیست) به من ربطی نداره. حالا هر جور میخوای تفسیرش کن لینوکس بده یا ادوبی من نمیدونم. ولی در هر صورت من نمیتونم تو لینوکس از ویژوال استودیو و WPF و فوتوشاپ و تری دی مکس ووووووو…. استفاده کنم، پس از خود لینوکس هم استفاده نمیکنم. دلیل اصلی ما ویندوزیا همینه! وگرنه فک میکنی من از این ویروسای لعنتی ویندوز خیلی خوشم میاد که رمز اینترنتی حسابم رو کش برن و حسابم رو خالی کنن!!!

    • واسه اینه که میگم ادوبی و اپل و اینجور شرکتا انحصار طلب هستن. اونا حتی قدرت انتخاب سیستم‌عامل رو هم بهت نمیدن. حالا خودت میتونی انتخاب بکنی. تو انحصارطلبی اون‌ها گیر بکنی یا آزادیت رو داشته باشی. البته انگار برای شما پول مهمتر از آزادیه
      این که گیمپ، بلندر یا … از معادل‌های انحصاریشون ضعیف‌تر هستن دلیل نمیشه که بریم از اونا استفاده بکنیم. باید نرم‌افزارهای آزاد رو قوی‌تر کنیم، نه اینکه فرار کنیم به انحصارطلبی‌های بعضی شرکت‌ها

  3. بلند پروازانه حرف میزنی!! خوب عزیز من یه کاربری مثل من که زیاد تو برنامه نویسی حرفه ای نیست چطور بیاد بلندر رو قوی تر کنه!؟ اگه این همه برنامه نویس از سراسر جهان توانایی انجام این کار رو داشتن تا حالا انجامش میدادن ولی میبینی که نتونستن. برای من هم انحصار طلب بودن یا نبودن مهم نیست. هر نرم افزاری که قدرت بالاتری داشته باششه میرم سراغ اون.

    • کی گفت کمک به یه برنامه فقط از طریق برنامه‌نویسی ممکنه؟ ریپورت باگ‌ها یا کمک مالی یا حتی استفاده بهترین روش‌ها برای کمک به یه برنامه (چه متن‌باز و چه انحصاری) هستن
      البته شما به آزادی اهمیتی نمیدین

  4. شما درست میگیی ولی میبینی که این نتیجه نداده! انگار میگی بیاین به جای این که شبا بخوابیم دزد ها رو بگیریم! آخه با دزد گرفتن ما که دنبا پاک نمیشه! این همه کاربر باگ ریپورت میکنن و کمک مالی میکنن و … اما تا به حال هیچ کدوم از اینا نتیجه بخش نبوده و بلندر و گیمپ از فتوشاپ و تری دی مکس جلو نزدن و در مورد سایر نرم افزار ها هم همینطوره! یعنی همه ی کسایی که موافق اوپن سورس هستن از همه جای جهان هر چه قدر میتونستن زور زدن اما نتونستن چیزی مثل فتوشاپ و تری دی مکس بسازن! بنده و خیلی از کسای دیگه هم نه وقت ریپورت کردن باگ رو داریم و نه پول کمک مالی رو. شما که نظر و عقیده ات بر این هست که ما بعد از مرگ دستمون به هیج جایی بند نیست و دیگه از بین میریم و آخرتی در کار نیست، پس باید عمر خودتو باارزش بدونی دیگه! عمر من اونقدر بی ارزش نشده که بشینم به جای یاد گرفتن برنامه نویسی برای بلندر باگ ریپورت کنم! برنامه ای که میدونم اگه همه ی این اوپن سورسیا هم شب و روز باگ ریپورت کنن باز به تری دی مکس نمیرسه! حقیقت هم همینه!
    «لطفا بحث رو نبند!»

    • خیلی از برنامه‌های اوپن‌سورس از انحصاری‌ها قوی‌ترن. ولی بیشترشون تو حوزه تخصصی بهترن، چون لینوکس و کلا نرم‌افزارهای آزاد تازه به دسکتاپ رسیدن و قبلا تخصصی‌تر کار میکردن.
      یعنی تو فقط کار خوب رو برای «بهشت» میکنی؟ واقعا فکر میکنی کمک به بقیه بی‌ارزشه؟ من ترجیح میدم بحث رو همینجا تموم بکنم، چون انصافا سنگ‌دل و بی‌منطق هستی

      • چرا از حرف اصلی منحرف میشی؟ آقا اصلا ما نرم دل، حرف بهشت رو هم نیار وسط، اصلا من همه ی باگ ها رو ریپورت کردم و کمک مالی هم کردم. خوب که چی!؟ آقا الان همه ی طرفداران اوپس سورس هر چه قدر زور زدن نتونستن رقیب های به قول تو انحصاریشون رو شکست بدن. خوب، من الان چرا باید فتوشاپ رو ول کنم برم گیمپ کار کنم؟ دلیلش چیه!؟ خوب اصلا دلیلی وجود نداره. فتوشاپ هم دلیلی نمیبینه که سورس نرم افزارش رو منتشر کنه.اصلا چه ربطی داره به کمک به دیگران!!؟؟؟ آقا یه حقیقت وجود داره اونم اینه که همه ی ما هر چقدر زور بزنیم گیمپ و بلندر فتوشاپ و تری دی مکس نمیشن به هیچ وجه. و کمک های من و تو و همه ی ما بیهوده هستش این به واقعیته. اگر هم برنامه نویسای لینوکس خیلی ادعا دارن بیان تمام نرم افزار های شاخ ویندوز رو بنویسن برای لینوکس تا ما هم مهاجرت کنیم بهش ولی این یه حقیقته که اونا نمیتونن، نتونستن و مطمئنا نخواهند توانست! و تنها دلیلی که من به لینوکس مهاجرت نمیکنم همینه. شما با لینوکس کار میکنی چون زیاد کار گرافیکی انجام نمیدی. بیشتر برنامه نویسی میکنی. برنامه نویسی که من میکنم هم (C# – WPF) برای لینوکس اصلا وجود ندارن. کلا صنعت گیم سازی و انیمیشن سازی (که من میخوام اونا رو شروع کنم و شروعشون کردم به صورت مبتدی) و ویرایش عکس و فیلم و ویدئو و کلا کارهایی که به VGA و GPU وابسته هست در انحصار مایکروسافت هست و هیچ کس هم زورش به مایکروسافت نمیرسه.(منظورم از زور اینه که برای مثال 10 سال قبل نوکیا سیمبین رو بیرون داد، به طور غیر مستقیم به همه گفت چشمتون کور دندتونم نرم باید سیمبین استفاده کنین و تا حدود 3 سال قبل هم همینطور بود اما گوگل و اپل که زورشون به نوکیا رسید اومدن و نذاشتن حتی یه پاپاسی از سهم بازار برای نوکیا بمونه.) تا حالا هم هیچ بنی بشری زورش به ادوبی و اوتودسک نرسیده و نخواهد رسید. من نمیفهمم چرا قانع نمیشی! مشکلت اینه که وقتی مثلا با فتوشاپ کار میکنی فکر میکنی ادوبی داره بهت زور میگه! شاید هم از کمک کردن خوشت میاد. خوب کمک مالی کن، باگ ریپورت کن! خودت قبول میکنی که فوتوشاپ بهتره پس من چرا باید برم لینوکس؟ در ضمن، برای گیم سازی هم که دیگه تو لینوکس هیچ ابزاری وجود نداره! منی که میخوام کارای گرافیکی بکنم جایی تو لینوکس ندارم اینو همه میدونن.اینکه کمپانی ها انحصار طلب هستن درست، ولی من میخوام همیشه بین بهتر و بهترین، بهترین رو انتخاب کنم. تو اگه نمیخوای خود دانی. شاید هم اصلا بهشون نیاز نداری ولی لینوکس اصلا جایی برای گرافیست ها نذاشته. جایی برای برنامه نویس های WPF تو لینوکس نیست…!
        بازم میگم این جمله یادت باشه:
        «»»»»یه حقیقت وجود داره اونم اینه که همه ی ما هر چقدر زور بزنیم گیمپ و بلندر فتوشاپ و تری دی مکس نمیشن به هیچ وجه. و کمک های من و تو و همه ی ما بیهوده هستش این به واقعیته.»»»»»

      • هیچوقت نگفتم تو همه عرصه‌ها لینوکس فعلا عالیه
        ولی این مشکل لینوکس نیست که فوتوشاپ یه نسخه نداده بهش، مشکل خود فوتوشاپه که آزادی انتخاب سیستم‌عامل رو به کاربر نداده
        حالا تو میخوای با «بهترین» پول در بیاری یا با «بهتر» آزادی داشته باشی؟ انتخاب با خودته

  5. «اگه میخوای کامنت رو حذف کن آقای آزاد، اما اولش خودت بخون بعد.»
    اینو بدون اگه لینوکس ارزه داشت تا حالا یه چیزی مثل فتوشاپ و تری دی مکس رو توش داشتیم! اگه لینوکس ارزه داشت حداقل تا حالا یه ابزار درست و حسابی برای گیم سازی تو لینوکس وجود داشت. آخه یعنی چی هی آزادی آزادی میکنی؟ گیرم تو لینوکس آزادیم یه گیم نویس بره لینوکس هر چقدر هم آزاد باشه چطور گیم نویسی کنه!؟ ها؟ بگو دیگه باید چیکار کنه!؟ «جوابی نداری» خیلی رو لینوکس تعصب داری، حرفای من روت اثر نمیکنه. منم آزادی رو دوست دارم، اما به چه قیمتی؟ هر وقت لینوکس تونست نرم افزار های شاخ ویندوز رو داشته باشه اونوقت میشه بهترین سیستم عامل!!!!!! بازار داره میفته دست اوپن سورس!؟ هه هه! خیلی خندیدم از این حرف! کو UDK اوپن سورس!؟ کو کجاست PhotoShop یا 3ds Max یا After Effect یا Office یا Visual Studio یا Dreamweaver وهزاران برنامه برای لینوکس! کو درایور های لپ تاپ من برای لینوکس! کجا رفتن!؟ اینه بازار اوپن سورس!؟ لینوکس فقط کارت گرافیک و سی پی یو لپ تاپ منو ساپورت میکنه و بس! من حتی قادر به تنظیم تاچ پد لپ تاپ هم تو لینوکس نیستم… چرا!؟ چون درایوری برا لینوکس نداره! یه چیزی میگم عین حقیقت: بازار حداقل تا زمانی که ما زنده ایم دست لینوکس نمی افته! «چون همه به قول تو سنگ دل هستن و فقط به فکر سود خودشون…»
    در ضمن من گفتم نمیخوام این بحث موجب بروز درگیری آنلاین بشه. اما وقتی میگم یک گیم نویس جایی تو لینوکس نداره انگار دارم فهش ناموسی میدم بهت… این حقیقته فهش نیست. فتوشاپ هم مقصر هست یا نیست من نمیدونم ولی بازم میگم همه تو این دنیا به قول تو سنگ دل هستن و به دنبال سود! و با باگ ریپورت کردن ما چیزی عوض نمیشه. همین

    • اول تحقیق کن بعد حرف بزن
      گیم انجین هم هزار تا داریم برا لینوکس
      کلی هم گیم خوب داریم
      ولی در حد ویندوز نیست، چون شرکت‌های انحصاری روش سرمایه گذاری میکنن تا به قول تو «سود» بیشتری داشته باشن
      درایوها؟ :)) لینوکس خودش پیداشون میکنه. اگه هم نشد نتیجه انحصار طلبی شرکت‌هاست، نه «عرضه لینوکس»
      من گفتم، تو میخوای پول داشته باشی یا آزادی؟ خودت تصمیم بگیر

  6. عزیز من مسئله این نیست که من پول میخوام یا آزادی، مسئله اینه که لینوکس برنامه هایی مثل تری دی مکس رو نداره. خوب من چیکار کنم؟ با باگ ریپورت کردن من چیزی حل میشه!؟ برو تحقیق کن ببین کدوم کاربر لینوکس که همیشه از لینوکس استفاده میکنه تو تری دی مکس یا یو دی کی یا فتوشاپ حرفه ای هست!؟ هیچکدوم! کاربرای لینوکس کسایی هستن که ضعف های لینوکس براشون تاثیر نداره. مثلا تو که با تری دی مکس کار نمیکنی برات چه فرقی داره لینوکس تری دی مکس داشته باشه یا نه؟! خوب فرقی نداره. اما لینوکس جایی برای من نذاشته چون تری دی مکس نداره. حالا لینوکس هر چقدر هم آزاد باشه، یه برنامه نویس C# – WPF یا یه عکاس حرفه ای که هر روز عکس هاش رو تو فتوشاپ ادیت میکنه نمیتونه مهاجرت کنه به لینوکس. همین

    • من تو کدوم کامنت یا پستم گفتم میتونن مهاجرت بکنن؟ یکی رو نشونم بده
      بله نمیتونن، ولی این بدی و مشکل لینوکس نیست. مشکل انحصارطلبیه. اینو بفهم
      البته برای تویی که آزادی برات یه ذره اهمیت نداره فرقی نمیکنه

    • به به دعوا:D دهقان جان منو که میشناسی؟و میدونی که چقد به فتوشاپ وابسته بودم؟الان چی؟ هم کارای گرافیکیمو میکنم هم ساکن لینوکسم و سالی یه بار هم سری به ویندوز نمیزنم.درسته که لینوکس برنامه ای در مقیاس های فتوشاپ یا تری دی مکس نداره ولی تا اونجا که من میدونم فتوشاپ با واین برای دبین هست.کاملا هم درست اجرا میشه.خوردی؟

پاسخی بگذارید

